Lärare

Thorbjörn Karlsson, lärare:

“Jag tycker det är viktigt att eleverna ska känna sig sedda och hörda”

På Haganässkolan i Älmhult arbetar en mängd olika lärare och en av dem är samhällsläraren Thorbjörn Karlsson. Han har arbetat inom kommunen i snart 19 år och skulle inte kunna tänka sig att byta bort sitt arbete mot något annat yrke.

Arbetsdagarna som gymnasielärare varierar och ingen dag är den andra lik. Lektionerna och planeringstiden är det Thorbjörn lägger mest tid på. Ibland är det mer tid till planering och ibland mer lektionstid.

Thorbjörn berättar hur det helt beror på vilken dag det är och hur det kan skilja mycket från vecka till vecka.

— Jag pratar ofta med elever och får ibland spontana besök när dem har frågor och funderingar vilket gör att mina dagar alltid ser olika ut.

Samspelet med elever

Thorbjörn förklarar att det som är mest spännande i yrket är mötena med alla elever. Hur fantastiskt det är att se dem utvecklas och lära sig nya saker.

— Det är drivkraften i själva arbetet och verkligen det jag brinner för. Att kunna överföra mina erfarenheter till eleverna och sedan ha möjligheten att planera tillsammans med dem.

Det finns dock alltid utmaningar i arbetet och Thorbjörn berättar att det är svårt att veta exakt vad som kommer gynna eleverna i framtiden.

— Man vet inte alltid hur framtiden kommer se ut då det kan vara ganska svårt att förutspå. Därav är det en utmaning att veta så jag ger dem rätt redskap inför framtiden.

Andra lärare och viktiga egenskaper

Samarbetet mellan olika lärare är viktigt. Att ställa frågor till sina kollegor gör arbetet enklare under perioder med mycket bedömning.

— Jag pratar mycket med dem som sitter i samma personalrum som jag gör och därav samarbetar jag med olika lärare, både med dem som undervisar i samma ämnen, men också med dem som inte gör det, säger Thorbjörn.

Under alla åren Thorbjörn Karlsson arbetat som lärare finns det tre viktiga egenskaper han har tagit med sig. Hur viktigt det är att ha tålamod eftersom arbetet ibland är väldigt krävande. Att kunna utveckla och förnya på så sätt att byta planering och komma på nya idéer.

— Det är också viktigt att vara flexibel, att kunna ställa om och anpassa sig eftersom olika elever har olika behov, avslutar Thorbjörn.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.