Försörjningsstöd

Hos Älmhults kommun söker du försörjningsstöd. Det kan du göra digitalt. Du måste komma överens med din handläggare om du vill använda e-ansökan.

Första gången du ansöker om försörjningsstöd

Den första gången du söker försörjningsstöd måste du träffa en handläggare.

Du kan boka en tid med en handläggare på telefon. Ring kommunens växel 0476-550 00. Växeln kopplar dig då till en handläggare.

Du kan nå handläggarna varje vardag mellan klockan 8.00 och 9.00. På tisdagar och torsdagar kan du också nå handläggarna mellan klockan 13.00 – 14.00.

Så här söker du försörjningsstöd med e-ansökan

E-ansökan är en digital tjänst på webben. Med e-ansökan kan du ansöka om försörjningsstöd.

Läs informationen på denna sida innan du börjar använda e-ansökan.

För att kunna använda tjänsten e-ansökan behöver du en så kallad e-legitimation. E-legitimation kan till exempel vara ett Mobilt Bank-ID eller ett Bank-ID.

Du måste även komma överens med din handläggare om du vill använda e-ansökan.

Skriv ditt telefonnummer och e-postadress i din ansökan. Då kan du få besked om hur det går med ditt ärende.

Du måste logga in i e-ansökan igen för att se information som din handläggare har skickat.

Innan du ansöker om försörjningsstöd

Du kan bara ansöka om försörjningsstöd en gång per månad.

Du ska samla alla uppgifter om dina inkomster och utgifter. Detta ska du göra innan du gör din ansökan.

När du skickat in ansökan för en månad stängs e-ansökan av en period.

Tjänsten e-ansökan öppnar igen femton (15) dagar innan nästa månadsperiod börjar. Då kan du ansöka om försörjningsstöd på nytt för en ny månad.

Samla alla uppgifter om dina inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan.

Du behöver skicka med några underlag i din ansökan. Ett underlag kan till exempel ett kvitto eller en faktura.

Du ska ändå spara dina underlag då handläggaren ibland gör kontroller. Då kontrollerar handläggarna att de uppgifter du lämnat stämmer. Då måste du kunna bevisa att du lämnat rätt uppgifter.

Om ni är två som söker försörjningsstöd måste båda signera ansökan.

Älmhults kommun använder personnummer för att betala ut försörjningsstöd.

Om du får försörjningsstöd skickar Älmhults kommun pengar till Swedbank.

Du måste meddela Swedbank vilket bankkonto du vill att ditt försörjningsstöd ska skickas till. Det kan du göra på Swedbanks hemsida. Du kan även få hjälp med detta på Swedbanks kontor.

Detta gäller om du har en annan bank än Swedbank. Det gäller också om du har flera olika konton i Swedbank.

Logga in med e-legitimation

Om du vill använda e-ansökan måste du ha en e-legitimation. Mobilt bank-id och Bank-id är exempel på e-legitimation.

Om du ansöker om försörjningsstöd tillsammans med en partner måste både du och din partner ha e-legitimation.

Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank.

Läs om e-legitimation på Skatteverkets webbplats.länk till annan webbplats

Information om dina personuppgifter

När ditt ärende handläggs av socialförvaltningen behandlas dina personuppgifter i enlighet med den så kallade dataskyddsförordningen.

Dataskyddsförordningen är en lag som bestämmer hur man får behandla personuppgifter. En personuppgift är en uppgift som identifierar dig som person. Det kan till exempel vara ditt namn, din adress, ditt personnummer eller en bild på dig.

När du signerar din ansökan med e-legitimation godkänner du att Socialförvaltningen hämtar uppgifter från andra myndigheter. Socialförvaltningen gör detta för att bedöma din ansökan.

Socialförvaltningen registrerar och lagrar de personuppgifter du lämnar.

Socialförvaltningen använder uppgifterna för att bestämma om du har rätt att få försörjningsstöd.

Här kan du få mer information om hur Älmhults kommun behandlar personuppgifter.

Ansök om försörjningsstöd här.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.