Funktionsnedsättningar

Funktionsnedsättningar

Ordet funktionsnedsättning talar om att man har en skada.
Skadan gör att vissa saker kan vara svåra.
Det kan vara svårt att förstå, att se, att gå eller att tala.
Men svårigheterna blir mindre om man får hjälp.

Älmhults kommun kan hjälpa personer som har funktionsnedsättningar.
Vi kan hjälpa de som bor på särskilt boende.
Vi kan också hjälpa de som bor hemma och får hemtjänst
eller har personlig assistent.
Klicka på orden till vänster för att läsa om hur vi kan hjälpa.

LSS

LSS är en lag om hjälp till personer med vissa funktionsnedsättningar.
Den talar om vilka som kan få hjälp.
Klicka här för att läsa LSS på lättläst.PDF (pdf, 71.7 kB)

Tystnadsplikt

Alla som jobbar med funktionsnedsättningar har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte får berätta om dig för andra.
Vi får inte heller berätta vad du säger till oss.

Socialtjänstlagen

Vi som jobbar med funktionsnedsättningar
måste följa en lag som heter Socialtjänstlagen.
Klicka här för att läsa Socialtjänstlagen på lättläst.PDF (pdf, 172 kB)

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.