Socialtjänst

Socialtjänst

Socialförvaltningen är en avdelning i Älmhults kommun.
Personerna på Socialförvaltningen arbetar med socialtjänst.
Vi hjälper barn och vuxna på olika sätt.
Det kan vara
  • personer som är gamla
  • personer med funktionsnedsättningar
  • personer med missbruk
  • personer som har väldigt lite pengar
  • personer som har det jobbigt

Det arbete vi gör för att hjälpa kallas för insatser.
Några insatser är öppna för alla.
Några insatser måste man ansöka om.

Tystnadsplikt


Alla som jobbar med socialtjänst har tystnadsplikt.
Det betyder att vi inte får berätta om dig för andra.
Vi får inte heller berätta vad du säger till oss.

Socialtjänstlagen


Vi som jobbar med socialtjänst måste följa en lag som heter Socialtjänstlagen.
Klicka här för att läsa Socialtjänstlagen på lättläst.PDF (pdf, 172 kB)

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.